keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Gustaf Alfthan

s. Viipuri 28.7.1840
k. Pietari 1878

Otettiin kadettikuntaan 24.11.1852, ylennettiin gardemariniksi 25.9.1855.  Purjehti Itämerellä linjalaiva Vladimirilla ja höyryfregatti Otvažnilla 1856-1857.  Alfthan ylennettiin mitsmaniksi 24.5.1858 ja komennettiin Kaspianmeren laivueeseen höyrylaiva Tarkille.  Itämeren laivastoon hän palasi jo seuraavana vuonna ja purjehti linjalaiva Orelilla  Suomenlahdella.  Alfthan siirrettiin 29.9.1862 virkavapaalle määräämättömäksi ajaksi ja vapautettiin 24.6.1872 laivaston palveluksesta luutnantin arvoisena.  Hänet kuitenkin otettiin 29.3.1875 takaisin palvelukseen mitsmanina  mutta palvelus päättyi 30.6.1878.  
”Höyrylaiva Tarki Astrabadin edustalla”, A.P.Bogoljubovin maalaus.
Siipirataslaiva Tarki oli rakennettu Englannissa ja toimitettu osina Astrakaniin, missä se oli koottu lopullisesti 1845.  Rautarunkoisella aluksella oli pituutta 44 metriä.  Tarki poistettiin laivaston luettelosta 1870.

Orel oli ensimmäinen Keisarillisen laivaston linjalaiva, jossa oli potkuri.  Alusta rakennettiin ensin purjealukseksi, mutta se muutettiin kesken rakennustyön höyrylaivaksi.  Purjelaivojen aikakauden ymmärrettiin jo Venäjälläkin olevan päättymässä.  Laiva valmistui Amiraliteetin uudelta telakalta Pietarista 1855, mutta poistettiin käytöstä jo 1863.  Se purjehti merellä vain 1856 ja uudelleen 1859-1860.  Muuten se oli reservissä.  Lopulta se romutettiin Kronstadtissa 1865 ja käytettiin polttopuuna.  Laivalla oli kantavuutta 3713 tonnia ja syväystä yli 7 metriä.  Valmistuessaan aluksella oli 84 tykkiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti